SOLAT ITU WAJIB!!

selamat malam blog :)

 malam ni , aku agak tido lambat sikit sbb mate aku lom sepenuhnye mengantuk..sbb siang tadi aku dah ''belayar'' hampir 5 jam..huhu..pagi tadi pon , aku agak kurg sehat sbb perut aku sakit .. makan gelojoh sangat sebelum gi kelas..huhu..

 

tengah saje2 on9 fb , ttbe aku teringat tentang ceramah semalam kat dewan .. ceramah tentang SOLAT .. sedia maklum bagi umat Islam bahawe solat itu perkare WAJIB !! sape2 yang dah totally Islam mesti la tahu ape makne wajib tu..bile da dikate kan wajib,secare automatik nye perkare tu kene la dilakukan same ade suke atau pon tak..kalau tak dilaksanekan , sudah dikire BERDOSA BESAR!! *take note yer wahai diriku dan pembace :)

 

aku bukan ape..dalam dunia kite yg sdg meningkat maju ni , masih ade ramai lagi umat Islam yang mengabaikan tanggungjawab mereke seperti menunaikan solat..sebagai seorang pelajar mestilah megharapkan kejayaan tak kire la kejayaan dlm exam or ape2 yg dowg buat..tapi , bile perkare yang wajib tu tak nak dibuat , macam mane la Allah nak kasi kejayaan..mungkin ade yg ckp ''eleyy,,orang tu yg tak solat pon dpt DEKAN gak .''

astagfirullah ..itu sudah ketentuan Allah..kite ni hanye hamba Dia sahaje..tak selayaknye kite nak menyoal kan ape yang Allah da tentukan..ade someone pernah ckp kat aku, org mcm tu ,walaupun die tak solat tapi Allah berikan die kejayaan dlm exam,tapi itu tak bermakne die akan berjaye kat akhirat nanti..Allah hanye mmberi ujian pade die..nak melihat same ade die itu seorang yang bersyukur ke tak..kalau die bersyukur,pasti die akan lakukan semua perintah Allah..

 

ade jugak dlm kalangan kenalan2 aku yg aku lihat asyik meninggalkan solat..bile aku lihat perkare mcm tu , aku tertanya2 dalam hati apekah perasaan mereke bile tak solat?tak takut ke pade Allah?''

 

MATI tu pasti..dan bile2 mase je akn melawat kite...untuk peringatan aku dan rakan2 semua,jangan la tinggal solat...walau ape pon jadi ... Allah tu maha berkuase atas segala galanye..Dia tahu ape yg kite lakukan .. baik buruk kite akan dicatat oleh Nya...

 

jadi , same2 muhasabah diri .. JAGE HATI , JAGE IMAN , JAGE SOLAT , JAGE ADAB , JAGE ISLAM , JAGE MARUAH DAN JAGELAH AURAT !

 

selamat tido semua ..assalamualaikum :) 

0 ulasan:

Post a Comment

zikrullah n doa
zikrullah n doa
luph Islam